Kollárova ul. - u žel. přejezdu, Starý Plzenec

k.troppova@seznam.cz

2017

Novoroční protahování 2017

Je známo, že skauti ve Starém Plzenci nejsou žádní povaleči a gaučomilové. Přesto se tomu, během vánočních svátků, nevyhne nikdo z nás. A tak je již naší mnohaletou tradicí novoroční protahování. Sejdeme se v tělocvičně na začátku nového roku, ještě plní bramborového salátu, vánočky a začneme hned pohybem. Protože se říká, jak na Nový rok, tak po celý rok. Začali jsme rozcvičkou, pokračovali neobvyklou vybíjenou, chytáním sardinek a vrchol byl v opičí dráze plné skákání, plazení a hlavně protahování. Je to prostě super zacvičit si, zkuste to taky.

Výprava do Radnic

Ke konci ledna jsme se vydali do Radnic, malé, ale zajímavé vesničky na Rokycansku. Dne 20. 1. jsme se jako obvykle sešli na nádraží ve Starém Plzenci. Vlakem jsme dojeli do Plzně a zde přesedli na další, který nás odvezl přímo do Radnic. Ubytovaní jsme byli ve zdejší nádherné synagoze. Páteční večer jsme strávili hraním společenských her. V sobotu jsme se vydali po křížové stezce ke kostelu Navštívení Panny Marie. Poté jsme se vrátili do synagogy a procvičili své skautské dovednosti. Po polívce na zahřání jsme navštívili zdejší židovský hřbitov. Všude bylo stále bílo, a tak jsme zbytek dne blbli ve sněhu. Večer, příjemně unaveni, jsme hned po pohádce šli spát. Další den jsme byli prozkoumat centrum města. Rozdělili jsme se do skupin a dostali 20 otázek, na které jsme měli najít odpovědi. Za každou dobře zodpovězenou otázku jsme získali kousek mapy, podle které jsme si došli pro sladkou odměnu. Výlet se moc povedl a těšíme se na další.

Výlet na Zelenou Horu

Během krásného mlhavého rána 4. února jsme se zase jednou sešli na našem plzeneckém nádraží, tentokrát s cílem vyrazit na Zelenou Horu. Vystoupili jsme kus před Nepomukem, abychom si užili atmosféru zimního lesa. I přes velké množství sněhu se nám šlo dobře a zanedlouho jsme dorazili k vyhlídce Kámen, kde na nás vysvitlo slunce, a my se pokochali krásným pohledem na zasněženou krajinu. Po svačině a několika hrách jsme pokračovali v cestě. Bohužel, když jsme nakonec došli k Zelené Hoře, zjistili jsme, že nejen zámek, ale i okolí je uzavřené a nám nezbývalo, než se vydat zpátky. Jelikož jsme přijeli o jeden spoj dříve, strávili jsme zbylý čas v naší klubovně u teplého čaje a sušenek, než jsme se rozešli domů.

Pohádka o princi Adamovi

Žil, byl chlapec jménem Adam, který odmala rád tancoval. A že měl rád lidi a oni jeho, tančili s ním. Každé léto jeho jinošského věku secvičil na skautském táboře divadelní "prima kus". Byla u toho spousta legrace i poezie, dřiny i kamarádství. Balet Labutí jezero, hra Romeo a Julie, pohádky Sněhurka a sedm trpaslíků, O Popolušce (hráno ve slovenštině), Broučci, Aladin a jeho kouzelná lampa pobavily nejen děti, ale i nás vedoucí a hlavně rodiče.

A jak Adam rostl, ze Starého Plzence dotančil do Národního divadla v Praze a později na scénu divadla v Mnichově. V neděli 12. 2. 2017 hostoval v Tylově divadle v Plzni v roli prince v Labutím jezeře. To jsme si my, pamětníci jeho táborových začátků, nemohli nechat ujít. Překrásná Čajkovského hudba, úžasný balet, pohádkový příběh. Pro nás ale i příběh o fajn klukovi, který se svou pílí a vytrvalostí, ale i lidským projevem vypracoval na špičkového tanečníka, který přináší radost na světových scénách.

A za roli prince v Labutím jezeře je Adam Zvonař nominován na cenu Thálie.

A co dalšího se v našem oddíle událo?

15. ledna se hrstka z nás vydala na zasněženou Šumavu společně s dalšími skauty z Plzně. Brodili jsme se hlubokým sněhem přes 14km. Naše cesta vedla mimo jiné kolem Černého jezera.

Souběžně s výpravou do Radnic proběhl střediskový rádcovský kurz, kterého se zúčastnila většina děvčat z družiny Tygřic. Mezi instruktory nechyběli ani vedoucí našeho oddílu.

Přespávání v klubovně 3.-4. 3.

Po dlouhé době jsme se rozhodli zase jednou uspořádat naše oblíbené přespávání v klubovně, i když nám bylo jasné, že při takové akci toho stejně mnoho nenaspíme. Přespávání jsme tedy naplánovali takticky z pátku na sobotu tak, aby navazovalo na běžné schůzky. Družina Tygřic si ještě před přespáváním udělala výlet do bazénu v Rokycanech, zatímco s Vlky jsme trávili podvečer hraním lakrosu. Kolem sedmé hodiny jsme už všichni byli v klubovně, kde jsme se bavili do pozdní noci hraním deskových her, povídáním a tradičním sledováním filmu. Sobotní ráno tak většinu z nás zastihlo celkem nevyspalé, což jsme si ale vynahradili dobrou snídaní, po níž (a také po důkladném úklidu) jsme se rozešli domů.

Výlet do Air parku 4. 3. 2017

První březnovou sobotu jsme se vypravili s nejmladšími dětmi z našeho oddílu obdivovat kovové vládce nebes do Air parku ve Zruči.

Vyrazili jsme v ranních hodinách autobusem do Plzně a postupně se třemi přestupy jsme zdolali rozkopané město až do Bolevce.

Z konečné tramvaje č. 1 jsme se pěšky vydali Sigmondovou naučnou stezkou, která nás provedla kolem Boleveckých rybníků, až do Zruče přes hluboké lesy. Nejprve jsme došli ke Kamennému rybníku, kde jsme si udělali oheň na místním ohništi. Děti si opekly všechno možné, co skrývaly jejich svačinové boxíky od špekáčků přes okurky, banány a mandarinky. Dále nás lesní cesta zavedla ke Kolomazné peci, kde jsme se s dětmi dočetli, že není na zlobivé děti, ale na výrobu dehtu.

Odpoledne naše početná skupinka dorazila do Air parku ve Zruči. V tomto muzeu jsme obdivovali nejen letadla a vrtulníky, ale i tanky a děla. Mnoho exponátů bylo přístupných k prošmejdění, což děti velmi bavilo a nasoukat se na místo pilota do stíhačky, byl nevšední zážitek pro nás všechny.

Naštěstí se děti chovaly opravdu ukázněně a dodržovaly všechna přísná pravidla muzea, takže jsme nebyli vykázáni, ale i tak jsme se vydali na zpáteční cestu do Plzně.

Šli jsme po turistické stezce k Seneckému rybníku na autobus, abychom nemuseli absolvovat složitou cestu tramvají s přestupy. Nemile nás překvapilo, když jsme došli na zastávku autobusu a zjistili, že v našem směru je zastávka o 800 m jinde a je jen 3 minuty do odjezdu.  I přesto, že se děti tvářily, že po 12-ti kilometrové trase jsou na smrt unavené, vzaly nohy na ramena a autobus doslova dohonily. Odměnou jim byla obrovská radost, že nemusí do Plzence pěšky.

Na výletě byla velká legrace a navíc sobota byla jedním z letošních nejteplejších dní, takže jsme si pobyt v lese i Air park opravdu užili.

Rádcovský kurz

24 -26. Února proběhla druhá část rádcovského kurzu, kterého se zúčastnila i celá naše družina Tygřic. Během víkendu si prakticky vyzkoušely jaké je to připravit si program pro světlušky a vlčata. Procvičily si zdravovědu při simulované dopravní nehodě, naučily se něco o právech a povinnostech

vedoucího skautské družiny, zahrály si spoustu her a to hlavní je, že úspěšně splnily celý rádcovský kurz! Katy, KPZ, Evi, Vačko, Kýťo a Téro gratulujeme!!!

Oddílovka

Den zamyšlení, nebo také den sesterství oslavují všichni skauti na celém světě a to vždy 22. února.  Nejenže se jedná o den, kdy by se měli skauti zamýšlet nad tím, co vlastně "dělají", ale také se jedná o den, kdy se slaví narození zakladatelů světového skautingu. I my jsme se proto v hojném počtu sešli v naší klubovně a tento den oslavili. Byli jsme na krátké procházce a zahráli si hry. Skautky připravily malé občerstvení a skauti je za to obdarovali, protože se jedná hlavně o jejich den a také proto, že si to zaslouží.

Uplynulý měsíc byl také hojný na akce pro oddílové vedoucí. Počátkem března se uskutečnil další ročník Skautského plesu, konaný v Sokolovně Bolevec. Nechybělo ani tradiční taneční vystoupení střediska Střela pod taktovkou naší Ády.  Poslední zimní víkend jsme se jeli radit/relaxovat do Campusu v Dobřívě u Rokycan. Touto dobou každoročně probíhá střediskové setkání vůdců, kde je dostatek prostoru pro přátelské popovídání, procházky, řešení palčivých témat či hodnocení naší činnosti.

Pirátská výprava

Skauti se dokážou stát téměř čímkoliv. Dubnová výprava od 7. do 9., byla důkazem, že i téma piráti a skauti se mohou skloubit dohromady. Naše sedmnáctičlenná posádka si vyhlídla dvoupatrovou kocábku v Horní Bříze, kde jsme se v pátek po cestě vlakem ukotvili. Dalšího dne se dopoledne cvičila převážně kondička pro přípravu na odpolední vyplutí na místí naučnou stezku, kdy jsme se pomocí různých her seznamovali s námořnickými schopnostmi. Pro příklad vázání uzlů, nebo umění morseovky. A jako závěrem výpravy bylo, díky dobrému počasí, klasické opékání buřtů.

Malá mlsná opice

Pro vlčata a světlušky tím ale skautský víkend ještě nekončil. V neděli se zúčastnili závodu Malá mlsná opice. Běželi ve tříčlenných hlídkách a mezi 27 týmy se umístili na 3. a 19. místě.

Svojsíkův závod

V sobotu 22. dubna, vyrazila naše družina Tygřic vlakem směrem na Chrást. Cesta rychle uběhla a za chviličku jsme už vystupovaly a vydávaly se do nedalekého Dolanského kempu.

Hned po příchodu jsme postavily stany a netrpělivě vyčkávaly, než závod začne. Během zahájení v odpoledních hodinách se však spustil déšť, který nás bohužel provázel celou sobotu.

Začátek závodu pro nás byl hodně zmatkový, naštěstí jsme se ale brzy zorientovaly v mapě a vydaly se plnit úkoly na jednotlivá stanoviště. V průběhu závodu jsme si také vyzkoušely mnoho nových aktivit jak sportovních, logických, tak i zdravovědných. Při hledání některých stanovišť jsme se také několikrát ztratily, což nás vůbec nevyvedlo z míry a svou ztrátu jsme vždy rychle dohnaly.

Nakonec jsme si vybojovaly krásné čtvrté místo. Všechny jsme si ze Svojsíkova závodu odvezly obrovské množství skvělých zkušeností, ale také zážitků a už se těšíme na příští ročník.

Oddílovka

Celá schůzka se nesla v duchu našeho skautského patrona, sv. Jiří, a konala se 26. dubna. Oddílovku jsme zahájili v hojném počtu a rozděleni do několika skupinek, jsme vyrazili na náměstí. Cestou jsme měli splnit několik nelehkých úkolů, jedním z nich bylo například udělat si fotku, tzv. "selfie" s co nejvíce Jiřími.

Po úspěšném splnění všech úkolů jsme si ještě stihly zahrát v klubovně pár krátkých her a po závěrečném nástupu jsme se již všichni museli rozloučit.

Postřeliny

Ve dnech 5. až 8. května jsme se vydali na střediskovou akci - Postřeliny. Akce byla určena pro všechny střelené obyvatele obce Postřelín, kterých letos dorazilo kolem 150.

V průběhu celé akce jsme byli rozděleni do pěti skupin, v nichž jsme pomáhali mimozemšťanům objevovat nové planety a získávat z nich informace.

Každý večer byl připraven krásný Večerníček v podobě stínohry. Starší z nás se poté mohli zúčastnit dobrodružné noční hry v lese. Také jsme si vyzkoušeli malé lanové centrum, zhlédli jsme ohnivou show, či soupeřili v mezioddílovém klání.

Víkend jsme zakončili odesláním získaných informací do vesmíru. Poté už zbývalo jen si dobalit poslední věci, rozloučit se všemi účastníky Postřelin a cesta zpět domů.

Noční pochod

Jako každý rok se i letos konal tradiční noční pochod. Tentokráte už čtvrtý ročník. Společně s námi se vydali i skauti z plzeňského oddílu Jednapadesátka.

V sobotu 13.5. jsme se v pozdních večerních hodinách sešli na místním nádraží a před námi byla trasa dlouhá 18 km. Vybaveni reflexními prvky a natěšeni, jak to vše dopadne jsme se vydali podél Úslavy na koterovskou náves. Odtud jsme pokračovali na Božkovský ostrov, kde jsme si udělali malou pauzu na doplnění sil. Naším cílem byla vyhlídka Na Mikulce u Lochotína.

Východ slunce jsme bohužel neviděli, kvůli mlze, ale i tak stál noční pochod za to. Rok od roku nás chodí více a více a doufáme, že příští rok se k nám přidají i další zdatní skauti nejen z našeho oddílu.

Kutání u Třenické hory 20.5.2017

Zase po roce jsme se sešli ve velkém počtu vybaveni motyčkami, lopatami a ochrannými brýlemi s odhodláním objevit ten nejhezčí kámen. Naše výprava tentokrát směřovala k Třenické hoře nedaleko Kařezu, kam jsme se vydali kutat konkrétně wavelity spolu s 51. oddílem. Většinu času nám zabrala 16 kilometrů dlouhá trasa a dětem také samotné dolování vzácných kamenů. A kdo si chtěl od úmorné zábavy chvíli odpočinout, mohl posedět u ohýnku nebo si vyběhnout na nedalekou rozhlednu. Závěrem měl téměř každý nějaký objev do své sbírky, a tak jsme se mohli vydat do Hořovic na zpáteční vlak.

Výlet do Skautského údolí a Divadelní odpoledne 2.-3.6.2017

V pátek jsme se dopravili do Skautského údolí v Borském parku, kde jsme měli na přespání k dispozici jednu z kluboven. Podvečer jsme strávili v parku společným piknikem, trénováním lakrosu a dováděním na dětském hřišti. V sobotu dopoledne nás čekalo nacvičování scének a příprava kostýmů na Divadelní odpoledne. Tygřice si připravily představení Popletená pohádka, aneb 3+1 prasátka. Áda s našimi nejmladšími secvičila pohádku Začarovaný les a Paleček a jeho kamarádi. Během odpoledne se začalo postupně zaplňovat hlediště našimi rodiči, prarodiči, kamarády a úderem 15. hodiny to všechno začalo. Shlédli jsme 7 krásných představení a s novými kulturními zážitky jsme se vydali domů.

Vlci na vlnách

S nejstarší družinou jsme si na místo krosen sbalili tentokrát do barelů a vydali se vstříc dobrodružství na řeku Berounku. Vyplouvali jsme v pátek 16.6. od kostela sv. Jiří na Doubravce a naše flotila čítala celkem 4 kánoe. Po krátkém zaškolení nováčků jsme vesele najeli do peřejí a nechali se unášet proudem. Ten nás během víkendu nesl přes Dolany, Nadryby, Liblín či kolem zříceniny Krašov až na Zvíkovec, kde jsme se v neděli odpoledne v pořádku a (až na pár výjimek) suší vylodili. Zůstaly nám tak nejen hezké vzpomínky na krásná údolí, kterými se řeka klikatí, na hrající si mláďata vydry či labutí u splavu, ale i na rozkvetlé lekníny a všelijaké řasy s bílými kvítky. Jedinou kaňkou za celým víkendem byly popáleniny, které jsme si někteří od sluníčka vykoledovali.

Závěrečná oddílová schůzka

Je neuvěřitelné, jak ten čas letí! Máme za sebou celý školní a skautský rok, čímž pomalu přichází (pro vedoucí spíše rychle) to nejlepší - čtrnáctidenní skautský tábor! Sešli jsme se 21. 6. abychom uzavřeli snahu našich členů a vyhodnotili celoroční bodování.

Kromě vyhlášení nás čekalo několik her - například "Vypij, co můžeš", stačilo se míčkem trefit do vyznačeného místa a upít, co nejvíce z dvoulitrové lahve. Hodně jsme se při této hře pobavili. J Kromě zábavy jsme společně vyráběli učební pomůcky pro děti do Afriky, které jim doručí jedna skautka z našeho střediska, v rámci projektu Siriri. Přejeme všem krásné léto a dětem dlouhé prázdniny.

Tábor - Drsná doba pravěká

Říká se, že v životě občas neuškodí sem tam něco pozměnit. Přesto ale mnohé z nás bodlo u srdce, když jsme se museli rozloučit s naším dosavadním tábořištěm v Ostřetíně u Bezvěro-va, které nám poskytovalo letní odpočinkový azyl po celých šest let. Útulná louka obklopená lesy, nacházející se pár kroků od vesničky Rájov u Třemešného, ovšem všechny přesvědčila, že i zde prožijeme další dva nezapomenutelné týdny našeho skautského života. A i tentokrát to nebyly jen tak ledajaké dva týdny. Zatímco v minulých letech jsme pomohli mimo jiné přátelům z komixového Čtyřlístku, podívali se do exotického Japonska, bojovali po boku pra-dávných severských bohů anebo pátrali po ztraceném šperku společně se Sherlockem Holme-sem, letos jsme zavítali do velmi drsné doby pravěké. Vyzkoušeli jsme si, jaké to je zhotovit si své oštěpy a lovit s nimi mamuta, pohodlná trička a kalhoty jsme vyměnili za kostýmy z otrhaných hadrů vlastní výroby a na památku jsme si vymodelovali různorodé talismany z keramické hlíny. Opravdový oříšek ovšem představovaly Tři pravěké výzvy - 24 hodin hlídat oheň, od rána do večera chodit bos a strávit noc v chýši sestavené z přírodních materiálů. Sou-těžící táborové družinky z těchto úkolů měly zpočátku strach, těsně před koncem tábora však sebraly síly a s hrdostí sobě vlastní je překonaly. Domů jsme proto všichni jeli s takovým po-citem sebeuspokojení, že by nejeden z nás v tom pravěku ještě ten den dva zůstal.

Puťák - aneb jak se šlape s plnou polní

V druhé polovině července (od pondělí 24. do neděle 30.) jsme se my starší vydali na putová-ní po jižních Čechách. Začali jsme v Třeboni za silného deště, který zkoušel naši odhodlanost i v dalších dnech. Nasadili jsme pláštěnky a vyrazili na cestu. Nejprve na okruh kolem Třebo-ně, kde jsme se kochali pohledem na vodní hedvábné hladiny rybníků, pozorovali akrobatické kousky kaprů a hned nato jsme utíkali před hejny hladových komárů, navštívili jsme pomník Emy Destinnové, procházeli jsme alejemi památných stromů - většinou mohutných dubů. Okruh měl cca 35 km, vrátili jsme se opět ke krásnému jihočeskému městu, abychom navští-vili Schwarzenberskou hrobku - unikátní památku v Čechách a zároveň doplnili zásoby jídla. Po kultuře a obědě u rybníka Svět, jsme se vydali za naším dalším cílem - do Novohradských hor. Krajinou nás opět provázely rybníky se zajímavými názvy, přes malebné vesničky a ko-nečně i zvlněná krajina. Prošli jsme Novými Hrady, kde jsme později absolvovali prohlídku hradu a slavnostní oběd v restauraci, prošli jsme Terčiným údolím - viděli zříceninu hradu Cuknštejn, vodopád, vystoupali k pramenu dobré vody v Dobré Vodě a navštívili tamní pout-ní kostel, vyškrábali se na Kraví horu 953 m  - nejvyšší vrchol našeho putování, zchladili se na ledovém koupališti v Horních Stropnicích a mnoho dalšího. Společně jsme trávili chvíle povídáním, zpíváním, hraním her, stavěním stanů a večerní vaření bylo důležitou částí dne, kdy naše nohy dostaly potřebného odpočinku. Přes bolavé svaly na nohou či zádech a mnoho puchýřů se nám podařilo za ten týden ujít pěkných 94,5 km. Z celého výšlapu si ale odnášíme krásné vzpomínky a zážitky, jak by vám určitě potvrdila naše tlupa (Áňa, Chrnka, Jíra, Katy, Kýťa, Taxi, Áda, Jája, Kačaba, Mates, Pája a já - Honey).

První oddílová schůzka

První školní a pracovní týden po prázdninách máme za sebou! Léto si užil každý po svém. Někdo u moře, jiní na horách, ale skoro všichni na skautském táboře. V hojném počtu jsme se sešli ve středu 13. 9. na první schůzce našeho oddílu a přivítali mezi nás nové oddílové posily. Společně jsme probudili a zkrášlili klubovnu. Také v nás jsme museli probudit sílu, obratnost, vytrvalost a hlavně odvahu. Nevíme co nám ten skautský rok přinese, ale musíme být vždy připraveni. Snad mluvím za všechny, že se na ten následující rok s kamarády moc těšíme!